Tuesday, September 15, 2009

Färgkontraster

arkitektur : Robert A.M Stern Architects, NYC
Inredning : Kristina Lifors i samarbete med Brian J. McCarthy och Tom Buckley

foto : Kristina Lifors
inredning : Kristina Lifors i samarbete med Brian J. McCarthy


Jag har alltid älskat chokladbrunt och speciellt när det är i kombination med ljusa toner. Bilderna ovan visar ett par projekt jag jobbade på när jag bodde i New York. Det ena är från en stor våning på Park Avenue där jag inredde för ett ungt par och deras två söner. Den här bilden visar ett hörn av deras stora vardagsrum där vi skulle inreda med mycket brunt och krämfärgade tyger. Vår kund älskade kontrasterna mellan det mörka och ljusa och kombinationen av den lite mer moderna skinnmattan och de klassiska möblerna.

Det översta fotot visar ett av rummen i ett projekt jag arbetade på i Los Angeles, i ett fantastiskt lyxigt område som heter Bel Air. Det här rummet kallade vi för "The book gallery" och visar vackra svarta golv och bokhyllor med brun interiör och specialbeställda lyktor i mässing från Paris. Det här var bara ett av många vackra rum som bland annat "the giftwrapping room", "flower room" och "art gallery". Firman jag jobbade för blev rekommenderad av arkitekten som ritade huset så vi satte igång vårt arbete när bygget påbörjades. 3 1/2 år senare var allting klart och kunden blev utnämnd till USA´s ambassadör till England och flyttade till London. Men huset stod kvar och väntade på dem att återvända.


No comments:

Post a Comment